ایران به قطعنامه آتش‌بس در سوریه پایبند خواهد بود


رئیس ستادکل نیروهای مسلح از پایبندی ایران به قطعنامه آتش بس در سوریه خبر داد. سرلشکر محمد باقری در حاشیه همایش علوم و معارف دفاع مقدس درباره قطعنامه آتش بس 30 روزه در حومه دمشق گفت:«ما به قطعنامه آتش بس پایبند خواهیم بود، سوریه نیز پایبند است. بخش‌هایی از حومه دمشق که در اختیار تروریست‌ها است مورد آتش بس نیستند و پاکسازی در آنها ادامه خواهد داشت.»
غوطه شرقی منطقه‌ای راهبردی در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه است که ارتش سوریه قصد دارد آن را از وجود تروریست‌ها پاک کند. شورای امنیت سازمان ملل متحد دو روز پیش به اتفاق آرا قطعنامه‎ای را تصویب کرد که خواهان برقراری یک آتش بس ۳۰ روزه در سراسر سوریه شد. همه ۱۵ عضو شورای امنیت از جمله روسیه به این پیش‌نویس که توسط کویت و سوئد ارائه شده بود، رأی مثبت دادند. قطعنامه آتش بس در سوریه درخواست کرده است تا خصومت‌ها در سراسر سوریه در یک دوره اولیه برای تحویل کمک‌های بشردوستانه و ارائه خدمات پزشکی به بیماران و زخمی‌ها مطابق با قوانین بین‌المللی، پایان یابد.
در این قطعنامه تصریح شده است که پایان دادن به خصومت‌ها شامل عملیات نظامی علیه داعش، القاعده و جبهه النصره (ANF) و سایر گروه‌های دیگر، تعهدات و اشخاص مرتبط با القاعده یا داعش و سایر گروه‌های تروریستی که توسط شورای امنیت تعیین شده‌اند؛ نمی‌شود.


این قطعنامه در حالی به‌ تصویب شورای امنیت رسید که نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل پس از رأی‌گیری مدعی شده بود:«امریکا اعمال فشار از سوی شورای امنیت بر دولت اسد و متحدانش یعنی ایران و سوریه برای پایبندی آنان به مفاد آتش‌بس را خواستار است.» هیلی افزود: «ما از این قطعنامه حمایت می‌کنیم اما شک داریم که رژیم اسد به آن پایبند بماند.»
به‌ گزارش ایرنا، سرلشکر باقری در تبیین موضع ایران در قبال این قطعنامه گفت:«این بارهم مانند دفعات گذشته کسانی که خواهان امنیت و آرامش سوریه نیستند وقتی دیدند ارتش و حکومت سوریه می‌خواهد حومه دمشق را پاکسازی کند علم آتش بس برداشتند تا بتوانند از تروریست‌ها حمایت کنند.»
وی افزود: «ارتش سوریه به‌دنبال آن است تا سرزمین خودش را از تروریست‌ها پاکسازی کند تا بتواند امنیت مردم دمشق را تأمین کند اما تاکنون 1200 خمپاره به سوی دمشق شلیک شده و امنیت و آرامش مردم را برهم زده است، بر همین اساس باید در این مناطق پاکسازی صورت بگیرد.»
رئیس ستاد کل‌ نیروهای مسلح ادامه داد: «اصراری که جبهه غربی و‌ حامیان تروریست‌ها داشتند این بود که این آتش بس صورت بگیرد. با کار مشترکی که از سوی‌ سوریه و دوستان کشور سوریه و‌ مخالفان و معارضان تروریست‌ها از جمله ایران و روسیه انجام دادند، این قطعنامه کمی تعدیل شد و مبارزه با تروریست‌های نامداری مانند جبهه النصره ادامه دارد. لکن حیطه‌هایی برای امنیت و آرامش و آتش بس مشخص شد تا مردم این مناطق بتوانند به زندگی‌شان ادامه دهند اما این‌طور نخواهد بود که این جبهه تروریستی باقی بماند و طی چند ماه آینده کل‌ سرزمین سوریه پاکسازی خواهد شد.» وی تصریح کرد: «ما به این قطعنامه پایبند خواهیم بود، سوریه نیز پایبند است. بخش‌هایی از حومه دمشق که در اختیار تروریست‌ها است مورد آتش بس نیستند و پاکسازی در آنها ادامه خواهد داشت.»